05 Ocak 2010

Yoganın yeni ufukları -3

Kadim bilge yogilerin açıkladıkları gibi ruh yükselten yoga bilimini takip edebilmek için yaşamboyu bekaret zaruri bir durum mu? Cevap hayır. Yaş da bir engel değil. İster yaşamın eşiğinde olsun, ister gençliğin baharında ya da yaşlılığın ululuğuna boyun eğmiş olsun- herhangi biri yoga öğrenebilir. Yogada sınırlayıcı unsur bulunmaz.
Yoga yalnızca Hindu yazıtlarında tanımlanan aştanga yogayı kastetmez (sekiz-katlı yoga yolu). Düzenli bir asana (yoga duruşları), pranayama (yogik nefes çalışmaları), capa (mantra tekrarı), nada yoga (ses titreşimi yogası) ve trataka (yogik bakış, kristal bakışa benzer) kursu da çok etkilidir. Karma yoga (aksiyon yogası), bhakti yoga (inanç yogası), ynana yoga (inceleme yogası) ve raca yoga (meditasyon yogası) hepsi yoganın farklı yönleridir. Müzik bunun ayrılmaz parçasıdır, bhakti yoganın hararetli bir zihin ve bastırılmış duygular üzerinde teskin edici tesiri vardır. Neden bu kadar uzağa gidelim? Yaşamın kendisi yogadır. Günlük işlerimiz yogadır. Meydan engin ve davetkar. İzin verelim yoganın heyecanı ve titretmesi hayatımızdaki tüm aktivitelerimizi dönüştürsün.
Yaşamın kapan ve tuzaklarında, kimse kimsenin gerçeklikten ayrılmasına mahal veremez. Patancali'nin yamaları (ahlaki sakınmalar) ve niyamaları (ahlaklı davranışa riayet), genel tanımlamaya göre, belli bir dönem içindi ve geçti bitti. Bu yorumlara bakarsak, bugünün dünyasında, bunların yerinin olmadığı, basit sarsılmaz bir gerçek. O eski iyi günlerde, atalarımızın soluduğu hava bu erdemlerle doluydu. Bugün soluduğumuz bozulmuş hava, sahteliklerle, şiddet ve haddi hesabı olmayan diğer bozukluklarla dolu. Hakikat (satya), zararsızlık (ahimsa), vb., büyük kudretin kuşku götürmeyen kuvvetleridir, ancak bunlar sadece eğer birisi iç dürtüye riayette mükemmellik için çalışırsa. Yoganın imkansız erdemleri geliştirmekle ilgisi yoktur. Bunları bir ahlakçıya bırakmamızda fayda var. Yoga, çalkantılı zihni sakinleştirmek için, fiziksel ve zihinsel enerjileri çalıştırmak için ve esnekliği korumak için teknik sistemleri olan rasyonel bir bilimdir. Tek kelimeyle, yoga bütünleşmiş/tam bir benlik geliştirmeyi hedefler. Buna ulaşmanın en iyi yolu, bhakti, karma, ynana, ve raca yoganın sentezidir. Bir insan sırf entelekt olmamalı, sırf duygu olmamalı. Bunların her ikisinin de mutlu bir karışımı olmalı, aksi halde yaşamında huzur olmaz.

YOGANIN DİNAMİĞİ, BÖLÜM 1 -AÇIKLANAN YOGA, Swami Satyananda Saraswati

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder