3 Mart 2010 Çarşamba

Yoga ve fiziksel hijyen -1

Yoganın psiko-fizyolojik tarafı temel bir önem taşır. Bu kadim bilim, insanı hiç bir zaman sırf biyolojik bir varlık olarak ele almamıştır. Kadim düşünürler, zihnin ve içsel mekanizmanın işleyişini önemle dikkate almışlardır. Bugün, psikoloji de bu temel tarafı kendi araştırma kapsamında kabul etmektedir ve bedenle zihin arasındaki bağdaşıklığı artan ölçüde tanımaktadır.
Böylece, etkinlik alanı ne olursa olsun, insanın gelişimi için bu da aşikar hale gelmiştir; yalnızca sağlıklı bir bedene değil, sağlıklı bir zihne sahip olunması da gereklidir. Her zaman yogada daha yüksek uçuşlar yapılabilmesi için, yoga insanda elzem olan sağlıklı ve tam bir kişiliğin doğmasını amaçlamıştır. Elbette, böyle olunca, Patancali, yoganın mükemmelleşmesi için aştanga yoga tekniğini her iki açıdan da –teknik olarak bahiranga (dışsal) ve antaranga (içsel) diye bilinen- tekrar doğrulamıştır. İlk kategoriye girenler yama, niyama, asana ve pranayamadır. İkinci kategoride sınıflananlar pratyahara (duyuların kontrolü veya geri çekilmesi), dharana (konsantrasyon), dhyana (meditasyon) ve samadhidir (öz-dengede üst-bilinç durumu).
İlk dördü fiziksel hijyenin esaslarıdır. Yama, niyama, asana ve pranayama herkes için fiziksel hijyenin temel taşlarıdır. O zaman, tekrar, hatha yoga altı arınma tekniği tarif eder, şatkarmalar; neti (burun temizliği), dhauti (içsel temizlik), basti (yogik enema), nauli (karın masajı), trataka ve kapalabhati (kafa nahiyesinin arındırılması). Bunların hepsi önemli fiziksel hijyen tekniklerini oluştururlar. Kadim yoga bilimi, merkezi sinir sistemini omuriliğin ve beynin oluşturduğunun tamamen idrakindedir, ve bu sebeple onları sağlıklı durumda tutmaya uğraşır. Yogada, endokrin bezlerinin düzgün işleyişi ve vücuttaki kimyasal reaksiyonlar önemsenir. Dolayısıyla, aday, yaşamda gönüllü ölçülülüğe kendisini içtenlikle bağlar, hayatın temel gerekliliklerini reddetmeye ihtiyaç duymadan (kendi içgüdüsel dürtülerini bastırmaya bile başvurmadan), ve fakat, her zaman bu dürtüleri dönüştürmeye çalışarak, yüksek bir amaç doğrultusunda devamlı ve gayretli bir efor sarfeder.
Buna istinaden, asana, mudra (dengeleyici egzersizler ve iç duruşlar) ve pranayama fiziksel sistemi zinde ve sağlıklı tutmak için izlenen ana tekniklerdir. Bunlar sağlık için temel destekleri oluşturur, yoga için tek bir oturma pozunda uzun ve devamlı çalışma gereklidir.
Asanalar duruşlardır; bunlar yalnız kas sistemini etkileyen fiziksel egzersizler değildir. Yogada, kas gücünün pek önemi yoktur ve beden sadece bir enstrümandır.
Yoga çalışmasında, yorgunluktan, bitkinlikten, miskinlikten vs. kaçınılır. Çaba zihni daima şen tutmaktır. Asanalar, günlük uygulandığında, tüm insan sistemine tekrar güç kazandıran, onu yeniden canlandıran bir tekniği oluşturur.

YOGANIN DİNAMİĞİ, BÖLÜM 1 -AÇIKLANAN YOGA, Swami Satyananda Saraswati

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder